štvrtok 14. mája 2015

Recenzia: Vivobarefoot Trail Freak

V topánkach od Vivobarefoot behám už niekoľko rokov a keď som sa dozvedel, že sa táto značka rozhodla prestať vyrábať Neo Trail (môj obľúbený model od Vivobarefoot) a nahradia ich Trail Freak, myslel som si, že som s Vivobarefootom skončil. Našťastie si ku mne tieto topánočky našli cestu a moje znechutenie sa rýchlo premenilo na radosť z pozitívnych zmien.

Aj keď nie som zástancom krikľavých farieb a keby sa dalo, nosil by som čisto čiernu obuv, kombinácia zelenej, bielej a oranžovej ma celkom milo prekvapila. Tak či tak, všetky farby topánok po prvom blatistom traily vyzerajú rovnako ;).



Po rozbalení z krabice

Keďže ku mne Trail Freak-y dorazili začiatkom jari, mal som ich možnosť otestovať na všetkých možných povrchoch. S týmto druhom podrážky (nakoľko je to môj šiesty trailový pár od Vivobarefoot) mám už svoje skúsenosti a viem, že v blate sa naň môžem vždy 100%tne spoľahnúť. Celkom milo ma ale prekvapil v snehu, kde som dokázal bez prešmykovania bežať do kopca.


Podrážka, ktorá vydrží

Pre mňa asi najpodstatnejšia zmena nastala v porovnaní so starými Neo Trail / Breatho v tom, že podrážka síce vyzerá rovnako, ale predpokladám, že na jej výrobu začal Vivobarefoot používať iný materiál. Rozdiel v životnosti je obrovský. Sám viem o niekoľkých ľuďoch, ktorým sa Vivobarefoot starou podrážkou znechutil a tak všetkým, u ktorých sa tak stalo, odporúčam dať im ešte jednu šancu práve u Trail Freak-ov. Túto podrážku s vyššou životnosťou som zbadal už u Neo Trailov kupovaných v roku 2014.
Trail Freak-y som nijak nešetril a z cca 400km, ktoré majú za ten mesiac testovania za sebou je určite vyše 100km asfaltu. Výraznejšie opotrebovanie u nich ale nie je viditeľné. Na oboch topánkach mi chýba iba časť jedného "štuplíka", ináč je na tom podrážka priam v perfektnom stave.

Vľavo Trail Freak, vpravo Neo Trail (kupované v roku 2013). Oboje po cca 400km.

Koniec dvojitému šnurovaniu

"Šnurovanie" je na týchto topánkach riešené sťahovacím systémom, nie klasickými šnúrkami, ktoré u predchádzajúcich modelov boli nekonečné. Pre mňa však bez vybratia vložky nemali veľký zmysel, nakoľko je moja noha rozmermi presne pre túto obuv. S vybratou vložkou je však v topánke oveľa viac miesta a je čo zaťahovať. Pri tomto systéme som mal trošku problém s tým, keď sa nechá na topánke zaschnúť blato. Následné sťahovanie / rozťahovanie šnúrok už nejde tak jednoducho. Zvyknúť sa dá ale na všetko a nie je to žiaden podstatný problém. Systém drží stiahnutú topánku dosť dobre a nikdy som počas behu nemusel nič doťahovať, čiže svoj zmysel plní.

Terén pod nohami

Čo sa týka pocitu behu naboso, tieto barefooty uspokoja aj začínajúcich "bosobežcov" aj dlhoročných barefootistov. Vyberateľná vložka totiž vie dosť zmeniť samotné cítenie terénu pod nohami. Bol som zvyknutý na behanie v dosť zničených Neo Trailoch, kde to cítenie terénu bolo podstatne lepšie, ale s vybranou vložkou v Trail Freakoch je tento pocit úplne dostačujúci. Ak sa vložka nechá v topánke, terén je ľahko citeľný ale mne osobne nijak neprekáža ani beh po väčších kameňoch.

Opotrebovanie zvršku a jeho kritické miesta

U všetkých topánok je pre mňa najproblémovejším miestom ohyb topánky v prednej časti chodidla. Čo ma milo prekvapilo je, že Trail Freak napriek tomu, ako zraniteľne vyzerá sa v týchto miestach vôbec neničí. Jediné poškodenie nastalo po náraze konáru v sieťovanej časti, ale s pribúdajúcimi kilometrami sa nijak výrazne nemenilo.

Dierka na boku. Vľavo po cca 200km, vpravo po cca 400km.
Problémovým miestom u Trail Freak-ov pre mňa je práve vnútorný bok topánky. Aj spomínaná dierka, aj toto poškodenie nastali pri jednom behu v stromami a konármi zapadanom teréne. Toto sa ale narozdiel od dierky v prednej časti začalo rozširovať.

Vnútorný bok.Vľavo po cca 200km, vpravo po cca 400km.

Zhrnutie na záver

Vivobarefoot je proste Vivobarefoot. Nič pohodlnejšie ako obuv od tejto značky som na nohe nemal. Aj keď som sa obával, že model Trail Freak je tak trošku krok späť, s výsledkom som veľmi spokojný. Osobne som veľmi kvalitný ničiteľ topánok a tak dáko som si zvykol, že po pár stovkách kilometrov (zväčša je to už okolo 200km) sa mi každá obuv začne rozpadať a tak som s tým, ako Trail Freak-y držia zatiaľ dosť spokojný. Zmenu v podrážke hodnotím veľmi pozitívne a je to určite jedno obrovské plus, že Vivobarefoot dotiahol aj túto nedokonalosť k dokonalosti. Myslím si, že tieto topánočky u mňa majú ešte pár mesiacov a kilometrov pred sebou a pokiaľ Vivobarefoot za ten čas nepríde s niečim novým, tak ich nástupcami v mojej bežeckej výbave budú ich dvojčatá.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára